Helaas scheurt deze dag de halfwinder wederom, ditmaal
boven de ondernaad. We beginnen te vermoeden dat deze, ondanks het geringe
gebruik, de afgelopen jaren toch aan een zeker verouderingsproces heeft
blootgestaan. Vooralsnog hebben we geen puf de naaimachine uit de garage te
halen en zetten we de genua's weer in. We berekenen de snelheidswinst over de
geplotte koerslijn, uitgaande van gijpen om de 50 mijl met koersen circa 30
graden ten opzichte van de plotlijn. Op die koers lopen we circa een knoop
harder. De berekening leert dat dit een goede keus is en we zetten deze
strategie in. Onder de inzenders van de juiste berekening hiervoor verloot ik
graag een weekendje meezeilen.
Kijk gewoon naar de polars van je boot; de optimale afkruishoek varieert per schip en windsnelheid en vertaalt zich in een polair diagram waar je de VMG (velocity made good) gewoon kunt aflezeb. hebben jullie toch wel aan boord voor dat schip, neem ik aan?
BeantwoordenVerwijderen