dinsdag 14 april 2015

9 en 10 april 2015

We spuiten nog steeds vooruit richting Paramaribo, gebruikmakend van een storing die ons 20 tot 30 knopen wind geeft vanuit het noordoosten. We varen daardoor halve wind, de snelste koers, en als we erin slagen de boot rechtop te houden varen we soms acht knopen. Niet veel voor wedstrijdzeilers maar voor ons ongekend. Cor maakte de huidige dagafstanden van 140 tot 160 mijl enkel mee op de Indische oceaan.

We nemen daardoor het grauwe weer, de forse schommelingen en de regelmatige zoutwaterbaden graag voor lief. De huidige snelheid maakt dat we waarschijnlijk alsnog op de geplande 14e april zullen arriveren. Dat wordt met name zeer op prijs gesteld door Dick, die in Paramaribo zijn Jet zal aantreffen. Jet vaart verder mee naar de Cariben, en van daar vertrekken zij samen naar Havana. Dick komt weer aan boord in Gouadeloupe en vaart van daar samen met Cor, Olga en een Belgisch stel dat zich heeft aangemeld als crew verder naar de Azoren.

We zijn thans bezig de precieze aanvaar van Suriname te plotten. Een precies karweitje omdat een wrak ontweken moet worden en de diverse lichten in kaart moeten worden gebracht. We maken daarvan een soort tekening die we op het moment suprême kunnen raadplegen. Onze gekozen haven, Waterland Marina, ligt 5 mijl voorbij Domburg aan de Suriname rivier. Waarschijnlijk moeten we eerst ankeren voor de Wijdenboschbrug om geschikt tij en mogelijk daglicht af te wachten. De ankerlokatie kregen we inmiddels via sailmail door van de havenmeester. Wat we missen is een recente kaart van Suriname. De meest recente is van 2005 en die is slechts digitaal beschikbaar. We gaan ervan uit dat er behalve de brug, die nog niet op onze kaarten voorkomt, niet veel is veranderd en zullen zeer alert zijn op onze vaaromgeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten