woensdag 15 april 2015

15 april 2015

Gisteren was ik op mezelf het grootste deel van de dag. Cor en Olga voeren  klusjes uit en Dick en Jet maken geloof ik een soort second honeymoon door. Met de huurauto ben ik naar Commewijne getogen, over de erg hoge Wijdenbosch brug. Om onze slaventrail symbolisch af te sluiten bracht ik een bezoek aan Fort Amsterdam. Erg heftig en indrukwekkend waren de beelden van volgestouwde schepen, gestrande schepen, het brandmerken en de economie achter de verschrikkingen van de slavenhandel.
 
Later bracht ik een bezoek aan de plantage Marienburg. Hier werkten zogenaamde contractarbeiders, in naam geen slaven meer maar in feite toch wel. Het waren Javanen die naar Suriname gelokt waren met de belofte van werk, loon en een retourbiljet. Het weinige loon kon echter enkel besteed worden in de winkel van de fabriek en de directie voerde een waar schrikbewind. De opstand tegen een van de directeuren die zich vergreep aan de dames van de arbeiders lokte een reactie van het leger uit en vele arbeiders sneuvelden. Hun lichamen werden in ongebluste kalk gegooid. Een indrukwekkend monument herinnert nog hieraan.

's-Avonds een hotelletje genomen in de stad en nog een roti gegeten met Dick en Jet. Alles in stijl afgesloten met een glaasje bij Zus en Zo.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten