donderdag 7 mei 2015

Afscheid

Zojuist heb ik de huurauto ingeleverd en mijn plunjezak laten sealen op het vliegveld hier in Martinique. Het sabbatical is teneinde en vanavond vlieg ik terug naar Europa.

Op het strand van De Anses d'Arlet bij de dingysteiger neem ik afscheid van Olga en Cor. We zullen elkaar nog veel zien en het afscheid was daardoor ook gemakkelijker. Eenmaal in Nederland gaan zij op zoek naar nieuwe huisvesting en zullen daarom tijdelijk in ons hartbreak motel en/of in ons vakantiehuisje in Friesland verblijven. We maakten ook plannen voor wat tripjes naar Engeland en naar de Belgische kust. En misschien kan ik nog een week vrijmaken voor het laatste deel van de tocht vanaf de Azoren of de Kanaaleilanden.

Cor en Olga zullen na twaalf jaar zwerven moeten wennen aan het wonen in een huis en aan de veranderingen in Nederland. Olga ziet er erg naar uit, maar van Cor ben ik niet geheel zeker. In ieder geval wil hij actief blijven als zeiler en denkt hij na over een businessmodel waarin hij zijn ervaring en kennis kan aanwenden ten behoeve van zeilers die toe zijn aan het oceaanzeilen. Die kennis en ervaring is enorm, en niet alleen op zeilgebied. Cor staat zijn mannetje op veel andere terreinen. Denk aan meteorologie, dieseltechniek, elektrische installaties, rigging, zeilreparaties, EHBO, tandheelkunde (hij brengt noodvullingen aan) en last but not least zijn kookkunst, die hij met Olga deelt. Dat betekent niet dat hij is uitgeleerd, want deze winter gaat hij zijn zendamateurpapieren halen, zodat hij voortaan op zee kan e-mailen, zenden en ontvangen met HAM radio. Misschien doe ik de opleiding wel met hem samen.

Maar eerst gaat deze bijna 70 jarige kanjer klussen aan een nieuwe woning. In het verleden bouwde hij al twee huizen dus dat moet lukken. Als iemand een leuk opknappertje in een straal van dertig km rondom Utrecht weet kan je hem berichten op het bekende sailmailadres.

Ik vlieg terug naar Nederland waar het gewone leven weer zal aanvangen. Ik heb er zin in, maar zal nog heel vaak terug denken aan dit waanzinnige avontuur dat ik heb mogen meemaken.

Cor en Olga bedankt, Aukje bedankt, en last but not least Bierman bedankt!

1 opmerking:

  1. Behouden thuisvlucht, we gaan je blog missen;) je hebt zeer zeker schrijftalent! Ineke en Nol

    BeantwoordenVerwijderen