zondag 8 februari 2015

We gaan op reis en we nemen mee ..




 

Mijn zeilgarderobe bestaat uit materiaal afgestemd op het Nederlandse weer. Cor heeft volgens zijn site ook de nodige materialen op de boot. Het zeiljack kan thuis blijven. Volgens Cor de zeillaarzen en het reddingvest ook. Met het thuislaten van de zeillaarzen stem ik graag in, ze zijn onhandig om mee te nemen. Alleen over het vest twijfel ik. Cor heeft 150 N vesten aan boord en op volle zee voel ik me met mijn circa 95 kilo veiliger in een 275 vest. Zeker nadat ik van Dick, mijn mede crewlid vernam dat het 's-nachts op de Zuid Atlantische oceaan nog behoorlijk kan afkoelen en het dus ook verstandig is wat warmere kleding mee te nemen. Ik besluit een eigen 275N vest mee te nemen. Na een email correspondentie met de behulpzame mensen van de air namibia aviarep desk krijg ik ook toestemming de bijbehorende CO2 patronen mee te nemen.

 

Tijdens de wekelijkse sauna met mijn buurman Klaas verhaalt hij over de zeiltrip van zijn zoon met een kleine Colin Archer vanuit New York naar de Azoren. Hij kon deze reis thuis volgen omdat een van de bemanningsleden een satelliet tracker bij zich had. Wat google research leidt tot de ontdekking van het bestaan van een tracker genaamd SPOT Satellite Messenger. Een slim apparaat dat onafhankelijk van GSM bereik is en net als de Iridium telefoon via een satelliet communiceert. Je kunt er ook noodsignalen mee versturen. Voor de circa twee maanden van mijn reis is het echter een nogal kostbare aanschaf, temeer omdat naast de aanschafkosten je ook te maken hebt met jaarlijkse abonnementskosten.

 

Ik besluit daarom een marktplaats annonce te maken waarin ik degene die mij zijn SPOT gedurende mijn reis ter beschikking stelt aanbiedt bij te dragen in de abonnementskosten. Vijf minuten na plaatsing van de advertentie meldt Erik Snel uit Haren zich. Een enthousiaste zeiler die in juni 2015 een oversteek gaat maken. Het klikt en tegen betaling van 100€ bijdrage in het abonnement mag ik de SPOT op reis meenemen. Een prachtig voorbeeld van een winwin oplossing.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten